وبسایت ایستا یا پویا؟ مسئله این است!

اطلاعیه خودکار این مقاله ؛ این پست در ۱۰ سال پیش نوشته و منتشر شده است و اکنون شاید قوانین و ابزار ها تغییر پیدا کرده باشد. اگر میدانید این نوشته هنوز به کارتان می آید ،به خواندن ادامه دهید.

سایت ها عموما بر دو نوع اند:۱.داینامیک ۲.ایستاتیک
وبسایت های استاتیک

عموما با نرم افزار های طراحی وبسایت مثل FrontPage ساخته می شوند.در ساخت آنها از هیچ زبان برنامه نویسی(سمت سرور) استفاده نمی شود و به همین علت خیلی ساده تر از انواع دیگر هستند.برای ساخت سایت ایستا از HTML(HyperTextMarkupLanguage) استفاده می شود.این زبان اسکریپت نویسی خیلی ساده است و از چند ده تگ(tag) بوجود آمده است.این نوع سایت ها مزایای زیادی دارند از جمله:سرعت لود بالا در اینترنت-اندازه ی کوچکتر-نگهداری آسانتر-امنیت خوب-حمل آسانتر و … . ولی یک عیب بزرگ دارند و آن بروز رسانی مشکل است.فرض کنید وبسایتی از نوع ایستا دارید و آن را روی اینترنت قرار داده اید.حالا می خواهید یک یا چند صفحه از آن را ویرایش و بروز کنید.پس مجبورید صفحه را در کامپیوتر خود ویرایش کنید سپس در هاست خود به جای صفحه ی قدیمی آپلود کنید.این مسئله وقتی سختتر می شود که شما به کامپیوتر خود دسترسی ندارید.به همین علت از این نوع وبسایت فقط در مواردی استفاده می شود که کمتر یا اصلا نیاز به بروز شدن ندارند.مثلا در وبسایت هایی که موضوعشان تاریخ است یا معرفی محصولات و … .
وبسایت های داینامیک

در کنار وبسایت ایستا،وبسایت پویا قرار دارد که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.از مزایای این نوع وبسایت می توان به:مدیریت آسان وبسایت(بدون نیاز به ویرایش صفحات)-امکانات بالا-تعامل و ارتباط با بازدید کننده و … .فرض کنید در سفر هستید و به موضوع جالبی بر می خورید.با داشتن یک سایت از نوع پویا می توانید با قسمت مدیریت سایت وارد شوید و با چند کلیک مطلب خود را منتشر کنید.این یکی از مهمترین برتری های این نوع سایت است.ساختن وبسایت پویا نیاز با دانش فنی بالایی درباره ی برنامه نویسی وب دارد چون اکثرا از php یا asp.net برای اینکار استفاده می شود و اینها زبان های برنامه نویسی محسوب می شوند.ولی این نوع هم مشکلات خاص خود را دارند مثلا:نگهداری مشکلتر-ساخت و طراحی سختتر-هزینه ی بالا-امکان نفوذ وجود دارد-حجم بالاتر(در اکثر موارد) و غیره.

البته می توان این دو را با هم ترکیب کرد و قسمتی را پویا و قسمتی از سایت را ایستا طراحی کرد.مثلا ارتباط با کاربر می تواند پویا باشد.

از اینها که بگذریم تصمیم با شماست که کدام نوع را می پسندید.

لینک کوتاه مطلب :

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*