دلایل تغییرات در هزینه سرویس ها و روند کلی قیمت گذاری در ماههای اخیر

اطلاعیه خودکار این مقاله ؛ این پست در ۴ سال پیش نوشته و منتشر شده است و اکنون شاید قوانین و ابزار ها تغییر پیدا کرده باشد. اگر میدانید این نوشته هنوز به کارتان می آید ،به خواندن ادامه دهید.

با سلام و احترام خدمت شما همراه همیشگی کندوهاست

متاسفانه افزایش نرخ ارز باعث مشکلات فراوانی برای جامعه ایرانی و بخصوص شرکت های مختلف شده است، حتی المقدور جهت سرویس های میزبانی و مشتقات آن تا روزهای اخیر منتظر بهبود وضعیت اقتصادی کشور و ثبات در نرخ ارزها بودیم

بخاطر همین هم ، بلافاصله بعد از افزایش و نواسانات ارزی اقدام به افزایش هزینه ها و قیمت های سروریس ها نکردیم تا شاید این هیجانات بازار موقتی بوده باشد و جو به روال قبلی بازگردد ،  که البته متاسفانه شاهد بودیم که نوسانات همچنان ادامه دارد و همین امر باعث ضررهایی برای شرکت شد ولی این ضرر را با جان و دل پذیرفتیم تا مشتری و همکار ما فعلا افزایش قیمت خاصی را از سمت ما احساس نکند و افزایش قیمت چندانی در آن روز ها ( ماههای اخیر ) نداشتیم

از طرفی هم با افزایش هزینه ها از سمت دیتاسنتر های داخلی و ایرانی مواجه شدیم که با توجه به پیگری هایی که انجام شد که ” چرا سیستم داخلی که حداقل رابطه مستقیم با افزایش ارز ندارد باید افزایش قیمت دهد که با این پاسخ روبرو شدیم : نمونه ای از چندین پاسخ که خلاصه و چکیده اش این می شود (دیتاسنتر آسیاتک) :

بسیاری از کاربران و مشترکان خدمات هاستینگ، ابری، سرور و دیتاسنتر در هفته‌های گذشته از افزایش قیمت دیتاسنتر ها و سرویس های مربوطه به دلیل کرونا خبر دادند. البته شاید کرونا تاثیر مستقیمی روی افزایش قیمت خدمات اینترنتی نداشته باشد؛ اما قطعا به‌صورت غیرمستقیم در این مساله تاثیرگذار بوده است. واردات سخت‌افزار در سال جاری با مشکلات بسیار زیادی از جمله عدم تخصیص ارز برای واردات سخت‌افزار روبه‌رو بوده است. علاوه بر آن، سفارشاتی که پیش از این ثبت شده، به دلیل شیوع کرونا، بسته شدن مرزها و به حداقل رسیدن حمل‌ونقل دریایی و هوایی به سختی و با کندی بسیار زیادی پیش می‌رود. همین مساله باعث کمبود قطعات و سخت‌افزار در بازار کامپیوتر و سرور شده است. در نهایت کمبود قطعات نیز مانند همیشه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

افزایش قیمت در اکثر سرویس دهنده های هاست و سرور تا ۴۵%

و همچنین دلیل برای افزایش ۴۵% قیمت سرویس ها که از سوی شرکتی که یکی از بزرگترین و دولتی ترین های هاستینگ و خدمات مربوطه در ایران می باشد این ارائه شده است :

افزایش قیمت ۴۵ درصدی
مدیرعامل شرکت ***، دلیل اصلی افزایش قیمت سرویس‌های *** را افزایش قیمت دلار و افزایش هزینه‌های تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری عنوان کرد.

او در این خصوص گفت: «حدود ۶۰ درصد از سرویس‌هایی که کاربران در ایران دریافت می‌کنند همچنان از دیتاسنترها و سرو‌ر‌های اروپایی تامین می‌شود که قیمت آن‌ها مستقیما با دلار سروکار دارد.» هاشمی افزایش هزینه‌های جاری شرکت‌ها و افزایش تورم را دلیل دیگری برای افزایش قیمت سرویس‌ها دانست.»

در همین زمینه، محمد مظفری، مدیر فنی*** در خصوص دلایل افزایش قیمت‌ سرویس‌های *** به پیوست گفت: «با وجود آنکه هزینه‌های تمام شده برای هر سرویس در سال جدید به‌طور متوسط ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده و نرخ ارز حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته اما قیمت‌های *** تنها ۴۵ درصد افزایش داشته است. بیش از ۶۰ درصد از سرویس‌های ما از شرکای خارجی تامین می‌شود و با وجود افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، ما تمام سعی خود را کردیم تا از این افزایش قیمت جلوگیری کنیم. به همین دلیل هم به جای افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی به عدد ۴۵ درصد افزایش رسیدیم.»

تمامی این بحث ها بخاطر شفاف کردن دلیل افزایش قیمت ها در کندوهاست مطرح شده است که کندو هاست نیز علی رغم میل باطنی ناچار به افزایش قیمت ۲۰% الی ۳۰% سرویس های خود شده است.

ماه اول فقط ۱۰% افزایش قیمت داده شد و دلیل هم ذکر شد که بخاطر این بود که فکر میکردیم بازار هیجانی هست و بعد که ادامه دار شد و باز روند صعودی ارز ادامه پیدا کرد ، بصورت پله ای سرویس ها را افزایش قیمت دادیم و در نهایت به درصدی که ذکر شد اکتفا کردیم تا کاربر تحت فشار نباشد و ما نیز به کاهش سود رضایت دهیم تا در راستای هدف اصلی ما که ” ایجاد احساس رضایتمندی در مشتری ” می باشد قدم برداشته باشیم.

خوشبختانه اکثریت کاربران ما چون فنی کار و حرفه ای هستند ، این مسائل برایشان قابل درک هست و ازین بابت خوشحالیم که با مسائل رخ داده ، با درک و منطق کافی برخورد میکنند.

لینک کوتاه مطلب :

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*