خطای ۵۰۳ در وردپرس چیست و چگونه آن را حل کنیم؟ آموزش تصویری قدم به قدم

اطلاعیه خودکار این مقاله ؛ این پست در ۴ سال پیش نوشته و منتشر شده است و اکنون شاید قوانین و ابزار ها تغییر پیدا کرده باشد. اگر میدانید این نوشته هنوز به کارتان می آید ،به خواندن ادامه دهید.

خطای ۵۰۳ و یا همان خطای Service Unavailable در وردپرس

خطای ۵۰۳ و یا همان Service Unavailable در وردپرس یکی از مشکلات رایجی هست که معمولا در بیشتر سایت‌های وردپرسی رخ میده و احتمالا تا به حال سایت شما هم با این مشکل مواجه شده و یا اینکه حداقل در سایت های دیگری با این خطا مواجه شدید. خطای ۵۰۳ در وردپرس به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که برای رفع ارور ۵۰۳ در وردپرس باید تک تک این عوامل را بررسی کنید و ببینید مشکل از کجای سایت هست تا این مشکل رو رفع کنید.

 

معمولا کاربران و مدیران سایت به دلایل زیر با ارور ۵۰۳ مواجه می‌شوند.

  • وجود حفره یا باگ در افزونه یا قالب وردپرس
  • ناسازگاری کد PHP
  • بالا رفتن یکباره مصرف سایت و عدم همخوانی با منابع هاست ( برای مثال شما وقتی از هاست شخصی در کندوهاست استفاده میکنید و بازدید به تعداد زیاد بالا رفتنی ممکن است این هاست مقدار رم و پردازنده پاسخ گو نباشد و مقطعی این مشکل رخ دهد)
  • حملات مخرب مانند حمله‌های DDOS
  • تعمیر و نگهداری سرور
  • درخواست و فشار بالای سرور ( در هاست های اشتراکی این اتفاق میوفتد ، هاست های کندوهاست تمامی ابری با منابع اختصاصی می باشد)
  • و موارد دیگری که شاید خیلی خاص و استثنا باشد.

این خطا ممکن است با نام و عنوان های متفاوتی ظاهر شود که همه آنها یک مفهوم دارند و بسته به پیکربندی سرور ممکن است ارور ۵۰۳ در وردپرس به شکل‌های زیر نمایش داده شود:

Service Unavailable
HTTP Server Error 503
۵۰۳ Error
HTTP Error 503 The service is unavailable
HTTP 503
Error 503 Service Unavailable
Service Unavailable – DNS Failure
HTTP Error 503


حل مشکل خطای ۵۰۳ نسبتا آسان است، اما اگر به مشکلی برخوردید کافی است تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا به شما بهترین روش‌های برای رفع این خطا را توضیح دهیم. و اگر باز این مورد به حل مساله کمک نکرد حتما مارا با ارسال تیکت باخبر نمایید تا بررسی گردد.

پیشنهاد مهم : در اولین مرحله با توجه به امکان انتخاب و تغییر نسخه PHP در هاست های کندوهاست ، از طریق این لینک نسخه و بسته های سازگار با افزونه و قالب وردپرس خود انتخاب کنید که به احتمال زیاد میتواند مشکل را حل کند .

 

اگر این مورد با روش اشاره شده حل نشد کافی است روش‌های زیر را انجام دهید:

 

غیر فعال کردن تمامی افزونه‌های وردپرس

ابتدا به کمک FTP یا File Manager به دایرکتوری هاست خود وصل شوید. البته باید توجه داشته باشید ما در این آموزش از FileZilla استفاده کردیم ولی پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار رایگان و سریع بی دردسر Cute FTP می باشد که می توانید ازینجا دریافت نمایید.

خطای 503 در وردپرس چیست

تصاویر بالا و پایین تفاوت زیادی با هم ندارند و تنها تصویر اولی با کمک FileZilla تهیه شده و تصویر دوم در محیط مدیریت فایل هاست در مرورگر است.

 

خطای 503 در وردپرس چیست

در ادامه تنها کافی است از طریق منیجر هاست با مرورگر یا FTP وارد پوشه wp-content که مخصوص افزونه و قالب‌ هاست شوید و نام پوشه plugins را به نام plugins-old تغییر دهید. همانطور که قابل تشخیص است همه افزونه‌های شما به یک‌باره غیرفعال شدند.

 

پس از غیرفعال شدن افزونه‌ها دوباره پوشه plugins-old را به نام قبلی آن تغییر دهید وسایت خود را مجدد بارگذاری کنید اگر با خطای ۵۰۳ مواجه نشدید یعنی دلیل اصلی اتفاق افتادن این خطا وجود افزونه مخربی بوده است.

 

برای پیدا کردن افزونه کافی است وارد پیشخوان وردپرسی خود شوید و افزونه‌ها را به ترتیب فعال کنید و هر دفعه سایت خود را چک کنید تا با ارور ۵۰۳ مواجه شوید. اگر در این بین با فعال کردن افزونه‌ای این خطا نمایش داده شد منشا ایجاد ارور ۵۰۳ در وردپرس دقیقا همان افزونه مذکور می‌باشد. به راحتی می‌توانید آن را با استفاده از FTP یا فایل منیجر خود هاست را برای همیشه پاک نمایید.

۲- قالب وردپرس میتواند دردساز شود

یکی دیگر از دلایلی که باعث نمایش ارور ۵۰۳ در وردپرس می‌شود، باگ‌ها و حفره های موجود در قالب شما است. اما چه‌طور متوجه شویم این خطا از سمت قالب فعال شده روی سایت ما هست یا مورد از سمت دیگری می باشد؟
کافی است قالب فعال سایت خود را به یکی از قالب‌های پیش‌فرض وردپرس جایگزین کنید. برای این‌کار ابتدا نیاز است از سایت خود پشتیبان‌گیری کنید تا در صورت وجود مشکل بتوانید آن را به حالت اولیه بازگردانید.
سپس وارد فایل منیجر یا FTP سایت خود شوید و از پوشه wp-content به پوشه theme بروید و قالب فعال بر روی سایت را پیدا و به روش زیر غیرفعال کنید.

پس از دانلود قالب فعال سایت، پوشه مربوط به آن را حذف نمایید و سپس سایت خود را از دوباره آپلود کنید. اگر ارور ۵۰۳ در وردپرس رفع شده باشد مشکل از قالب است اما اگر رفع نشده باشد باید موارد دیگری را بررسی کنید.

نکته مهم : از قالب های اصلی و لایسنس دار معتبر استفاده کنید :

با خرید قالب های اورجینال می توانید از مشکلات آتی و بروز خطاهایی که مرتبط با پوسته های وردپرسی است جلوگیری کنید. قالب مجله خبری صحیفه یکی از بهترین قالب های خبری وردپرس می باشد. کمتر کسی است که با قالب های وردپرس کار کرده و اسمی از این قالب معتبر نشنیده باشد. قالب خبری وردپرس Sahifa با صفحه ساز پیشرفته، فروشگاه ووکامرس و سرعت بارگذاری بالا سایتی بی همتا برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بیشتر ابزارها و ماژول های استفاده شده در قالب صحیفه بصورت اختصاصی طراحی شده و از استفاده از افزونه های متعدد خودداری شده است. همین امر باعث شده سرعت بارگذاری این قالب بسیار بالا باشد. می توان گفت در قالب صحیفه تمامی امکانات مورد نیاز برای طراحی سایت های خبری و یا حتی فراتر از آن وجود دارد.

در کنار پوسته های خبری، قالب های وبلاگ نیز دارای فرمت های مختلفی برای نوشته ها می باشد که به شما امکان ارسال و انتشار نوشته را بصورت های مختلفی نظیر ویدیو، تصویر، گالری، صوت و… را می دهد.

 

۳- ناسازگاری و مشکلات کد PHP

وقتی قطعه کد جدیدی به وب‌سایت خود اضافه می‌کنیم ممکن است مشکلاتی مانند خطای ۵۰۳ در وردپرس ما ایجاد کند. اما چه‌طور تشخیص دهیم چه کدی و چه عاملی باعث به‌وجود آمدن این مشکل شده است؟

اگر سایت شما هنوز به‌درستی کار می‌کند می‌توانید افزونه‌های اشکال‌زدایی مانند Debug Bar و Query Monitor را نصب کنید.

فعال‌سازی قابلیت WP-DEBUG که خیلی میتواند موثر باشد

اما از آنجا که با ایجاد ارور ۵۰۳ در وردپرس معمولا دسترسی به پنل مدیریت نیز امکان پذیر نیست. شما باید از WP_DEBUG و WP_DEBUG_LOG، WP_DEBUG_DISPLAY و ثابت‌های @ini_set موجود در وردپرس استفاده کنید.

برای فعال‌سازی این حالت اشکال‌زدایی و ارسال خطا به یک فایل ورودی مراحل زیر را به‌ترتیب اجرا کنید.

  • ابتدا وارد فایل منیجر یا FTP وردپرس خود شوید.
  • فایل wp-confing.php را باز کنید.
  • با موس به سمت پایین حرکت کنید تا ببینید ثابت WP_DEBUG کجا تعریف شده است
  • (define(‘WP_DEBUG’, false);)
  • کد اشاره شده را به کد زیر تغییر دهید:

 

  • define (‘WP_DEBUG’, true);
    define (‘WP_DEBUG_LOG’, true);
    define (‘WP_DEBUG_DISPLAY’, false);
    @ini_set (‘display_errors’,۰);

     

ذخیره تغییرات انجام داده شده :

بعد از انجام مراحل بالا کافی سایت خود را مجدد بارگذاری کنید تا خطای ۵۰۳ را به شما نمایش دهد. بعد از آن فایلی به عنوان debug.log در پوشه wp-content خواهید دید که در این فایل تمامی خطاهای موجود در سایت ثبت شده است که خطای ۵۰۳ service unavailable که توسط یک قطعه کد سفارشی ایجاد شده، در این فایل با جزئیات کامل قابل مشاهده است.

 

به مثال این تصویر دقت کنید نحوه ثبت خطاها اینگونه خواهد بود :

پیشنهاد می‌کنیم مطلب نحوه اسکن وردپرس را برای آشنایی با چگونگی یافتن کدهای مخرب و پچ آسیب پذیری‌های امنیتی مطالعه بفرمایید. لینک

 

۴- مسائل مربوط به سرور

یکی از علت‌هایی که سبب رخ دادن ارور ۵۰۳ در وردپرس می‌شود وجود مسائلی مربوط به سرور است. البته در برخی مواقع خطای ۵۰۳ که ناشی از مشکلات سرور است به‌طور خودکار پس از چند دقیقه رفع می‌شوند اما اگر این اتفاق نیفتاد چه‌کار باید بکنیم؟

 

خطای 503 در وردپرس چیست

ارور ۵۰۳

 

افزایش منابع سرور
بعضی از پلن‌های میزبانی قدرت خوب و کافی برای مصارف سنگین را ندارند. به همین دلیل اگر از این پلن‌ها استفاده می‌کنید پشنهاد می‌کنیم آن را ارتقا دهید و پلن بهتری بگیرید. مثلا ارتقای هاست شخصی به هاست تجاری و یا هاست بهینه وردپرس میتواند قدم موثری باشد . ( مشاهده پلن های هاست وردپرس )

آیا خطای ۵۰۳ service unavailable را به طور پیوسته و مکرر دریافت می‌کنید؟ در ابتدا google analytics خود را بررسی کنید و یا از افزونه های آمارگیر وردپرس استفاده کنید ، اگر ترافیک بیش از حد معمول دریافت می‌کنید، یعنی از منابع سرور کمتری برخوردار هستید.

گاهی اوقات به خاطر وجود ترافیک سمت سرور با بروزرسانی PHP منابع سرور بهبود پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم همواره از آخرین نسخه‌ PHP استفاده نمایید. نسخه ۷٫۴ PHP گفته میشود ۱۰ برابر سریعتر از نسخه های ۵ php می باشد.

با این حال، اگر شما ترافیک اضافی را ندارید، اما هنوز ارور ۵۰۳ در وردپرس شما نمایش داده می‌شود، مشکل شما به دلیل RAM یا حافظه سرور ناکافی نیست و درصورت رفع نشدن این خطا با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید تا آن‌ها نیز مورد را بررسی کرده و پاسخ دهند.

لینک کوتاه مطلب :

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*